سینماتوگراف: «حبيب كاووش» در آستانه سالمرگ خسرو شكيبايي، گفت: شكيبايي مرواريدي براي سينماي ايران بود كه اگرچه سينماي ايران او را دير كشف كرد اما سطح بازي او حتي از بازيگران هاليوودي نيز بالاتر بود.

كارگردان فيلم سينمايي «دادشاه» در آستانه سالمرگ خسرو شكيبايي گفت: در مورد خسرو صحبت كردن بسيار سهل و ممتنع است به دليل اينكه نكات زيادي از وجود شخصيتي او به ذهن خطور مي‌كند كه شايد ساعت‌ها براي گفتن آن زمان لازم باشد.
وي ادامه داد: حس انسان در مورد خسرو تمام‌ناشدني است و اينقدر احساس متفاوت با صحبت‌ كردن در مورد خسرو به انسان منتقل مي‌شود كه شما نمي‌دانيد كداميك از آنها را بيان كنيد.
كارگردان دادشاه افزود: اواسط كار در فيلم دادشاه بود كه متوجه شديم چه انسان شگفت‌انگيزي در ميان ما قرار دارد و هرجا كه بازيگران ديگر كم مي‌آوردند من انرژي صحنه را بر روي خسرو متمركز مي‌كردم و او بود كه جور بقيه را نيز مي‌كشيد.
كاوش تصريح كرد: خسرو انساني بسيار صبور بود كه سختي‌هاي كار به هيچ عنوان روي او تأثير منفي نمي‌گذاشت و حتي به جاي ديگران سختي‌ها را تحمل مي‌كرد و در يك جمله مي‌توان گفت براي سينما ايران و حتي در جهان يك استثنا بود.
اين كارگردان سينماي ايران در ادامه اظهار داشت: از ميان بازيگران از دست رفته سينماي ايران شايد پرويز فني‌زاده در شرايطي برابر با استعدادهاي خسرو شكيبايي قرار داشت و اين 2 بازيگر سطح بازي‌شان بسيار فراتر از سينماي ايران و حتي جهان بود.
وي ادامه داد: «خسرو شكيبايي» آنقدر بازيگري قدرتمند بود كه هر متني را به او مي‌داديم، درست مي‌شد و رل با او شخصيت پيدا مي‌كرد. در دادشاه نيز او بود كه رل خود را قوام آورد و از نبود او، تنها افسوسي براي سينماي ايران باقي مانده است.
كارگردان دادشاه در خاتمه در خصوص نحوه حضور شكيبايي در اين فيلم به فارس گفت: او زماني كه به اين پروژه پيوست بازيگر حرفه‌اي نبود اما در تئاتر، يك نام شناخته شده بود و قبل از «دادشاه» در فيلم «خط قرمز» به كارگرداني مسعود كيميايي ايفاي نقش كرد كه آن فيلم توقيف شده بود و بنابراين كسي او را نمي‌شناخت، اما زماني كه به پروژه ما پيوست آنقدر از خود توانايي نشان داد كه تقريباً همه اهالي سينما متوجه شدند چه مراوريد ارزشمندي در سينماي ايران كشف شده است.